Ciasteczka makowe

Nastał grudzień, więc już całkiem "legalnie" można zająć się przygotowaniami do świąt, a przynajmniej planowaniem, co i kiedy zamierzamy przyrządzić, żeby okres przedświąteczny nie stał się gonitwą z czasem, a przyjemnymi chwilami, które wprowadzą nas w atmosferę Bożego Narodzenia.
Czynnością, która taką atmosferę tworzy, jest na pewno pieczenie i dekoracja ciasteczek i pierników, więc i ja wpadłam w wir zabawy ciasteczkowej i przygotowałam ciasteczka makowe.
Z podanej ilości składników wychodzi około 35 ciastek.



Ciasteczka makowe

Składniki:

150g mąki tortowej
30g maku
80g masła
50g cukru pudru
1 żółtko
2 łyżki mleka
1 łyżeczka proszku do pieczenia
czekolada deserowa do dekoracji
cukier puder i białko do wykonania lukru



Wykonanie:

- mak opłukać i odsączyć
- mąkę przesiać z proszkiem do pieczenia, dodać cukier puder, masło, żółtko, mleko i mak, zagnieść ciasto
- ciasto będzie dość luźne, schłodzić je w lodówce 0,5-1 godz.
- schłodzone ciasto podzielić na dwie części, obie rozwałkować cienko (2-3mm) podsypując mąką, żeby się nie kleiło



- foremkami wykrawać ciasteczka i układać je w lekkich odstępach na blasze wyłożonej papierem do pieczenia
- piec przez około 10 minut w temperaturze 180-190 stopni
- po wystudzeniu udekorować



Ciasteczka makowe można pozostawić bez dekoracji, gdyż ziarenka maku sprawiają, że są one piegowate, co wygląda bardzo ładnie. Jeżeli jednak chcemy pobawić się w tworzenie wzorów na ciastkach, proponuję czekoladę deserową, którą rozpuszczamy w kąpieli wodnej lub kuchence mikrofalowej oraz biały lukier wykonany z białka i cukru pudru, utartych razem na gładką gęstą masę.


Przy okazji dekorowania ciasteczek z makiem, upiększyłam też ciasteczka korzenne, które piekłam tydzień temu. Przechowywane w szczelnie zamkniętym pojemniku spożywczym nadal są kruche i bardzo smaczne.

3 komentarze:

  1. Mmm... ciasteczka z makiem, pycha bardzo mi się podobają takie pieguski :))

    OdpowiedzUsuń
  2. jeśli jest mak, to ja nic więcej nie potrzebuję <3 :D Cuuudo!

    OdpowiedzUsuń
  3. Uwielbiam specjały z dodatkiem maku. Ciasteczka bardzo łatwe w przygotowaniu, praktycznie z tego, co ma się pod ręką. Nie są bardzo słodkie i smakują naprawdę wybornie. Wycięłam je foremką w kształcie serca i moja pociecha stwierdziła, że to ciasteczka z miłości :-)

    OdpowiedzUsuń

Jeśli masz pytania odnośnie przepisu, zadaj je w komentarzu,
a jeśli skorzystałaś/eś z przepisu, podziel się swoją opinią :)
Ze względu na dużą ilość spamu, komentarze są moderowane, tak więc mogą pojawiać się na stronie z opóźnieniem.