Babka zebra

Babka zebra jest ciastem bardzo popularnym, przygotowywanym najczęściej w tortownicy, rzadziej w keksówce lub w formie na babkę. Z racji, że powoli zbliżają się święta, a nie wyobrażam sobie wielkanocnego stołu bez wszelkiego rodzaju bab i babek, moja zebra powstała właśnie w formie na babkę.
Wzór zebry wygląda bardzo efektownie w przekroju i zapewne z tego powodu ciasto stało się tak popularne, ale i klasyczny smak sprawia, że chętnie sięgamy po przepis na zebrę.
Na blogu znajdziecie już zebrę z białek, a dziś zapraszam Was na tą klasyczną.
Babkę przygotowałam w dużej formie z kominem (o średnicy u góry 21cm, u dołu 15cm, a wysokości 9,5cm).

Zebra cake


Babka zebra

Składniki:

2 i 1/2 szklanki (400g) mąki pszennej
1 i 1/3 szklanki (270g) cukru
220 ml wody gazowanej
3/4 szklanki (150ml) oleju
5 jajek
3 łyżki mąki pszennej
3 łyżki kakao
2 i 1/2 łyżeczki proszku do pieczenia

Wielkanocne wypieki

Wykonanie:

- składniki powinny być w temperaturze pokojowej
- białka oddzielić od żółtek, ubić na sztywną pianę, pod koniec dodając stopniowo cukier
- do sztywnej masy białkowej dodawać pojedynczo żółtka, wciąż ubijając
- do masy dodawać na przemian olej, wodę i przesianą mąkę z proszkiem do pieczenia
- miksować na najmniejszych obrotach miksera lub mieszać szpatułką, aż masa będzie jednolita


Pyszna zebra na Wielkanoc

- masę podzielić na dwie równe części, do jednej dodać 3 łyżki przesianej mąki, do drugiej - 3 łyżki kakao
- masy wymieszać z dodanymi składnikami, jeśli któraś z mas jest bardziej gęsta, dodać do niej odrobinę wody, gdyż obie powinny mieć taką samą gęstość


Ciasto zebra jak zrobić paski

- formę wysmarować masłem i oprószyć mąką, rozpocząć nakładanie od 2 łyżek masy jasnej w dowolnym miejscu na dnie formy, na wierzch masy jasnej nałożyć 2 łyżki masy ciemnej i na nią ponownie masę jasną, czynności powtarzać do wykończenia obu ciast (ja pod koniec nakładałam po jednej łyżce masy), ciasto powinno się samo rozlać po całej formie, ewentualnie można na koniec lekko potrząsnąć nią, by poziom ciasta się wyrównał


Zebra na oleju

- babkę piec w 160-170 stopniach przez około 60 minut do tzw. suchego patyczka ( ja piekłam przez około 30 minut w 160, a kolejne 30 minut w 170, dzięki temu babka w początkowej fazie pieczenia równo urosła)
- babkę po upieczeniu wyjąć delikatnie w z formy i studzić na kratce


Zebra w formie na babkę

Babkę można oprószyć cukrem pudrem lub udekorować lukrem. Jest wilgotna i długo zachowuje świeżość, najlepiej przechowywać ją w temperaturze pokojowej pod przykryciem.


Wielkanocne Smaki - edycja VWielkanocne WypiekiWielkanocne Smaki - edycja V

23 komentarze:

  1. Odpowiedzi
    1. Ja lubię chyba większość babek, ale w dzieciństwie zebra smakowała mi najbardziej :)

      Usuń
  2. Zapraszam do udziału w akcji z nagrodami! http://zmiksowani.pl/akcje-kulinarne/babki-wielkanocne-2015 Do akcji można dodawać wpisy archiwalne. Przed dodaniem przepisu, zapoznaj się z regulaminem: http://my-culinaryart.blogspot.com/2015/03/babki-wielkanocne-akcja-kulinarna-z.html
    Pozdrawiam ciepło!

    OdpowiedzUsuń
  3. Zebra była w ogóle jednym z moich pierwszych ciast wiec mam do niej sentyment

    OdpowiedzUsuń
  4. Witam, zrobiłąm dzisiaj tą babkę i z przykrością muszę stwierdzić, że wyszedł mi zakalec:( wszystko robiłam zgodnie z przepisem i nie mam pojecia dlaczego mi nie wyszła:(

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ciasta ucierane mają niestety to do siebie, że czasem powstaje w nich zakalec. Przyczyną powstania zakalca może być wiele czynników, m.in. zbyt długie i intensywne mieszanie/miksowanie masy, nierówna temperatura składników (wszystkie powinny być w temperaturze pokojowej), rodzaj piekarnika. Być może któryś z tych czynników wpłynął na pojawienie się zakalca.

      Usuń
    2. :) wydaje mi się, że chyba to długie mieszanie.No ale jesli mam na przemian łączyć olej,wode i mąkę, to jednak to dłuższą chwile trwa. A dawkowałam powoli każdy z trzech składników. no chyba, że to trzeba zrobić na dwa razy i w miare szybko połączyć. bo już nie wiem.

      Usuń
    3. Składniki najlepiej dodawać stopniowo, ale też nie po jednej łyżce, generalnie chodzi o to, żeby nie miksować zbyt długo, bez względu na to, czy dodajemy składniki na 5, czy 10 rat. Może warto zrezygnować z miksera i masę mieszać szpatułką.
      Babka zebra zalicza się do dość ciężkich babek, więc ryzyko zakalca zawsze jest nieco większe niż np. przy lekkiej babce piaskowej. Upiekłam w życiu wiele babek i z doświadczenia wiem, że nieraz trudno jednoznacznie powiedzieć, co przyczyniło się do powstania zakalca. Spore znaczenie ma piekarnik, jego ustawienia, czasem czas i temperaturę pieczenia należy dostosować, nie sugerując się tym, co jest w przepisie, a znajomością własnego piekarnika. Życzę powodzenia w przyszłych wypiekach i mam nadzieję, że zakalec już się nie będzie pojawiał :)

      Usuń
  5. Czy nakłada Pani ciasto tylko w jedno miejsce w foremce, by się samo rozlewało na boki czy najpierw zapełnia Pani spód białą masą i gdzieniegdzie robi kleksy z ciemnej, na które idzie potem ta jasna? Mam nadzieje, że zrozumie mnie Pani, nigdy nie piekłam zebry i nie wiem do końca w jaki sposób to poprawnie wykonać

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nakładam ciasto tylko w jedno miejsce w foremce, masa sama się rozpływa pod ciężarem kolejnych porcji ciasta. Dzięki temu po upieczeniu w przekroju babki jest widoczny ładny wzór zebry :)

      Usuń
  6. Przepis wspaniały, babka wilgotna, niezapychająca, świetna. Najlepsza babka jaką robiłam :)

    OdpowiedzUsuń
  7. 3 łyżki mąki pszennej...raczej 3 szklanki ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Te trzy łyżki mąki dodaje się, żeby masa jasna miała taką samą gęstość jak masa ciemna po dodaniu kakao.

      Usuń
  8. Świetny przepis. Dziś upiekłam tę babkę i wyszła idealna.

    OdpowiedzUsuń
  9. Ciasto wyszło fenomenalnie :)

    OdpowiedzUsuń
  10. Uwielbiam tą babkę, tak samo przypomina mo smaki z dzieciństwa robię bardzo często z tym że zamiast wody mineralnej dodaję oranżadę Krzysia lub Fantę zawsze pomarańczowe, nie wiem czemu ale tak miałam w przepisie jeszcze od babci ��

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Widocznie oranżada wzbogaca dodatkowo smak babki 😃

      Usuń

Jeśli masz pytania odnośnie przepisu, zadaj je w komentarzu,
a jeśli skorzystałaś/eś z przepisu, podziel się swoją opinią :)
Ze względu na dużą ilość spamu, komentarze są moderowane, tak więc mogą pojawiać się na stronie z opóźnieniem.