Sernik królewski, czyli sernik z kakaową kruszonką

Ten sernik jest wspomnieniem z mojego dzieciństwa. Na świątecznym stole pojawiał się zazwyczaj bogaty w rodzynki, ciężki i wilgotny sernik bez spodu oraz bohater tego posta - sernik z kakaową kruszonką, nazywany królewskim, który zawsze robiony był na płaskiej blasze i z wyglądu przypominał placek z kruszonką, a nie sernik.
Postanowiłam zmierzyć się z przepisem, tych jest zresztą mnóstwo w internecie i książkach kucharskich, ja jednak chciałam powtórzyć smak, który pamiętam. Po konsultacjach z mamą zabrałam się do przygotowań i powiem Wam, że jestem bardzo zadowolona z efektu.
W wielu przepisach do tego sernika przygotowuje się ciasto kruche, mój przepis zawiera natomiast klasyczną kruszonkę powstałą na bazie mąki, masła i cukru, z dodatkiem smakowym w postaci kakao. W zależności od użytego twarogu, sernik będzie trochę inaczej smakował. Moja mama zawsze przygotowuje go z klasycznego, trzykrotnie mielonego twarogu, ja do przepisu wykorzystałam twaróg sernikowy z wiaderka. Różnicę widać nie w konsystencji sernika, ale w kruszonce, która w moim przypadku trochę bardziej nasiąkła masą serową i jest dość wilgotna (głównie, jeśli chodzi o spód). Najlepiej po upieczeniu nie kroić go, tylko schłodzić całą noc w lodówce, dzięki temu łatwiej będzie go porcjować (ciepła kruszonka jest delikatna i kruszy się).
Polecam również przepisy na sernik czekoladowy oraz sernik na kruchym cieście.
 Przepis do wykorzystania w formie o wymiarach 25x14x7 lub tortownicy 18-21cm. Mój sernik z zamierzenia nie jest wysoki, jeżeli lubicie typowo wysokie serniki, należy zwiększyć ilość składników na masę serową.

sernik z kakaową kruszonką


Sernik królewski, czyli sernik z kakaową kruszonką

Składniki:

KRUSZONKA
200g mąki pszennej
110g masła
100g cukru
3 łyżki kakao

MASA SEROWA
500g twarogu sernikowego z wiaderka lub trzykrotnie zmielonego
2 jajka
50g masła
100g cukru
1 łyżeczka skórki otartej z pomarańczy 
2 płaskie łyżki mąki ziemniaczanej (lub mniej, jeśli korzystamy z własnoręcznie mielonego twarogu)


sernik królewski

Wykonanie:

- mąkę przesiać z kakao, dodać cukier i posiekane masło (nie prosto z lodówki, ale też nie za ciepłe)
- podane składniki można połączyć dłonią w drobną kruszonkę i taką wykorzystać do sernika, ja zagniatam ciasto w całość (jest to dość trudne i wymaga czasu), schładzam je i dopiero wtedy kruszę na wypiek
- tak przygotowane ciasto podzielić na dwie części, po schłodzeniu jedną z części pokruszyć na blachę wyłożoną papierem do pieczenia i podpiec przez 15-20 minut w 180 stopniach


- składniki na masę serową powinny mieć temperaturę pokojową
- masło utrzeć z cukrem na puszystą masę, dodać stopniowo jajka oraz partiami twaróg, cały czas ucierając
- na koniec dodać skórkę z pomarańczy i mąkę ziemniaczaną, masę wymieszać do połączenia się składników

sernik królewski

- na podpieczony i ostudzony spód wyłożyć masę serową, wyrównać, na nią kruszyć drugą część ciasta, pokrywając całą jego powierzchnię
- sernik piec w 170-180 stopniach przez 60-80 minut w zależności od piekarnika, najlepiej sprawdzić po godzinie pieczenia, czy sernik jest upieczony
- studzić pozostawiając w uchylonym piekarniku
- po wyjęciu z piekarnika nie kroić, schłodzić kilka godzin w lodówce, dopiero wtedy porcjować

24 komentarze:

  1. Mmm, pysznie wygląda :) Śliczny jest ten kontrast między ciemnym ciastem a białą masą serową :)

    OdpowiedzUsuń
  2. This reminds me of a cake one of my colleagues used to make for us, in Hungarian it is called "reszelt túrós sütemény", I love it! Thanks for sharing :)

    OdpowiedzUsuń
  3. uwielbiam! zwlaszcza ten podany od mamy ! i na cieplo

    zapraszam na mojego swiezo powstalego bloga
    www.bogotowazkazdymoze.blogspot.co.uk

    OdpowiedzUsuń
  4. Kiedyś zrobiłam taki sernik z proszku i wyszedł smacznie więc taki od podstaw to dopiero musi byc poezja. Wypożyczam przepis http://przepis3.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  5. Muszę spróbować! :)
    Na święta robiłam sernik królewski "na wypasie", z dodatkową masą budyniową:
    http://co-na-obiad.pl/kuchnia_polska/wypieki/sernik_krolewski.html
    Polecam każdemu maniakowi serników!

    OdpowiedzUsuń
  6. Nie polecam tego przepisu na masę serową. Zrobiłam ciasto na święta, zrobiłam go z dwóch porcji, więc powinnam dodać 4 łyżki mąki ziemniaczanej, dodałam tylko 3 łyżki. Pomimo zmniejszenia ilości mąki sernik wyszedł taki gumowy i niesmaczny, niesernikowy. Kruszonka z przepisu jest super, natomiast masę serową polecam zastąpić inną, sprawdzoną.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nad przepisem jest wyraźnie zaznaczone, że sernik robiłam z twarogu z wiaderka, a więc o nieco rzadszej konsystencji niż twaróg mielony. Moja masa była pyszna i nie miała nic wspólnego z gumą, a ilość mąki była odpowiednia. Każdy używa innych składników do przepisów i efekt nie zawsze jest taki sam, jak u kogoś, kto przepis podaje. Być może też sernik był za długo pieczony, stąd jego dziwna konsystencja.

      Usuń
  7. Nie wiem dlaczego ale moj srodek ma bardziej konstystencje budyniu. Nie jest to pierwszy sernik jaki robilam a tylko ten wyszedl mi taki dziwny. Wszystko bylo wg przepisu. Ser z wiaderka. Nie wiem co sie stalo...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Konsystencja zależy od rodzaju użytego twarogu, im rzadszy, tym bardziej "budyniowy" może wyjść po upieczeniu. Być może też użyto zbyt wiele mąki ziemniaczanej, 2 łyżki to około 20g. Sernik piekłam z twarogu wiaderkowego Pilos, jest on dość gęsty i po upieczeniu masa serowa nie miała nic wspólnego z budyniem.

      Usuń
  8. Sernik wyszedł przepyszny tylko ta kruszonka jest twarda.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Może kruszonka piekła się zbyt długo lub w zbyt wysokiej temperaturze, albo ciasto było zbyt długo zagniatane (ciasta kruche tego nie lubią). Cieszę się, że jednak smakuje :)

      Usuń
  9. Sernik wyszedł pyszny, zrobiłam go już dwa razy. Następnym razem spróbuję zrobić wyższy, z podwójną masą serową :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Super, cieszę się, że smakował :) Jak najbardziej możesz podwoić masę serową i zrobić wyższy sernik, prawdopodobnie będzie się piekł nieco dłużej.

      Usuń
  10. Dobry przepis,tradycyjny bez kombinowania najlepszy.Upiekłem tony serników. Mozna dać jedno jajko wiecej i mniej maki, wyjdzie lepszy�� mozna tez ubić cale jajka z cukrem a maslo dodać roztopione do sera i wyjdzie puszysty.

    OdpowiedzUsuń
  11. wygląda pysznie:)
    zrobie i zobaczymy jak wyjdzie")

    OdpowiedzUsuń
  12. Pyszny serniczek, robie juz go drugi raz w tym tygodniu :) <3

    OdpowiedzUsuń
  13. Wygląda smakowicie ☺️ Mam jedno pytanie: ile czadu potrzebuje ten serial w iecu jeśli podwoję ilość składników na masę? Dziekujei pozdrawiam ��

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wszystko zależy od tego, czy forma, w której będzie pieczony sernik, będzie wyższa/niższa czy tylko większa. Jeżeli wyższa, czas może się wydłużyć. Polecam obserwować sernik i piec do momentu, aż sernik będzie ścięty.

      Usuń
  14. wg mnie na gumowatość wpłynęła mąka ziemniaczana. Za duża jej ilość. Od kiedy mąkę ziemniaczaną zastąpiłam pszenną (2 łyżki na 1 kg twarogu) to sernik wychodzi doskonały. Polecam. Zaczerpnięte z przepisu na sernik taty Pani Ani Starmach.

    OdpowiedzUsuń
  15. Pani Bereniko, jak długo piec sernik, jeśli robię go z podwójnej porcji sera (1 kg)?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Czas należy dostosować do rodzaju piekarnika i wielkości użytej formy. W większej blaszce (niższy sernik) będzie się piekł krócej niż np. w wyższej tortownicy.
      Upieczony sernik powinien być ścięty na środku (przy poruszeniu blaszki nie może "pływać", można też sprawdzić stan upieczenia dotykając wierzchu wykałaczką), z dobrze wypieczoną kruszonką.

      Usuń

Jeśli masz pytania odnośnie przepisu, zadaj je w komentarzu,
a jeśli skorzystałaś/eś z przepisu, podziel się swoją opinią :)
Ze względu na dużą ilość spamu, komentarze są moderowane, tak więc mogą pojawiać się na stronie z opóźnieniem.