Piegusek z białek

Mak jest jednym ze składników, które bardzo chętnie dodaję do różnych wypieków - zarówno jako nadzienie, jak i dekorację. Lubię wszelkie makowce, ale wymagają one mielenia maku, a to wydłuża czas przygotowania takiego ciasta. Postanowiłam upiec szybkie ciasto z makiem, a że do pieczonych niedawno pączków wykorzystałam same żółtka, powstał piegusek z białek.
Jest to lekkie ciasto z dużą ilością ziarenek maku, który nie wymaga mielenia. Konsystencja ciasta przed i po upieczeniu przypomina biszkopt (jak np. w torciku makowym), różnica jest taka, że w składnikach nie ma całych jajek, a jedynie białka, a także masło i proszek do pieczenia, który nie jest obowiązkowy przy pieczeniu biszkoptu. Piegusek nie jest też suchy jak niektóre biszkopty i nie wymaga dodatku ponczu.
Przepis można wykorzystać w keksówce o wymiarach 260x110x75 lub trochę mniejszej, gdyż ciasto nie rośnie zbyt mocno.

ciasto piegusek na białkach


Piegusek z białek

Składniki:

CIASTO
6 białek
szczypta soli
80g cukru pudru
80g suchego maku
100g mąki pszennej
1 łyżeczka proszku do pieczenia
100g masła
1/3 szklanki soku wyciśniętego z pomarańczy lub cytryny

POLEWA
100g białej czekolady
2 łyżki mleka


piegusek w polewie z białej czekolady

Wykonanie:

- składniki powinny być w temperaturze pokojowej
- masło rozpuścić i ostudzić
- białka ubić ze szczyptą soli na sztywno, dodać cukier, dalej ubijać
- dodać mak oraz przesianą mąkę z proszkiem do pieczenia, wymieszać łyżką lub mikserem na najniższych obrotach
- na koniec dodać płynne masło i sok, wymieszać do połączenia się z ciastem


- ciasto przełożyć do formy wysmarowanej tłuszczem i posypanej mąką, wyrównać i piec przez 40-45 minut w 180-190 stopniach do "suchego patyczka"
- ostudzone ciasto wyjąć z formy i udekorować
- białą czekoladę rozpuścić w kąpieli wodnej, dodać mleko i energicznie wymieszać, aż czekolada będzie gładka
- rozpuszczoną czekoladę dość szybko rozsmarować na piegusku, wygładzić i pozostawić do zastygnięcia, najlepiej schłodzić w lodówce

Piegusek z makiem

Piegusek z białek nie jest bardzo słodki, więc można udekorować go ulubioną przez nas polewą lub lukrem. Mój piegusek został przybrany polewą z białej czekolady, która idealnie pasuje do delikatnego ciasta makowego i jest najsłodszym akcentem w piegusku. Ze względu na polewę pieguska najlepiej przechowywać w lodówce lub innym chłodnym miejscu.

10 komentarzy:

  1. Wygląda fantastycznie smakowicie. Przepis godny uwagi

    OdpowiedzUsuń
  2. Wygląda super, ja też ostatnio upiekłam, ale coś mi nie wyszło - jakiś bardzo suchy był i nie wyrósł ;-(

    OdpowiedzUsuń
  3. Mmm, pysznie wygląda :)
    Ja mam w lodówce 10 białek i właśnie się zastanawiam, jak je wykorzystać... :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Wprost maniakalnie uwielbiam to ciasto! Mak tak wspaniale chrzęści w zębach, a polewa z białej czekolady wspaniale współgra z delikatnym, nie za słodkim smakiem ciasta. Za pierwszym razem dodałam za dużo soku z cytryny i kwaskowa nuta była wyraźnie wyczuwalna (na co trochę kręcił nosem mój mąż), za drugim razem dodałam sok z pomarańczy, który w ogóle nie był wyczuwalny i ciasto było jak dla mnie nieco bez wyrazu. Wróciłam więc do soku z cytryny, ale dawkuję go ostrożnie, sprawdzając smak surowego ciasta.

    OdpowiedzUsuń
  5. Jak zwykle gdzie sie rusze po przepis nie ma wielkosci foremki-a nie kazdy to cukiernik ,albo wrozka zeby sie domylil po ilosci skladnikow.

    OdpowiedzUsuń
  6. ups.Przepraszam-jest podana wielkosc blachy.Nie czytam zazwyczaj komentarza poprzedzajacego przepis.Jeszcze raz sorki.

    OdpowiedzUsuń
  7. Smaczny, ale bardzo mało go wyszło, w ogóle nie urósł. Tak powinno być? Zawsze przestrzegam temperatury składników, zasad mieszania i pieczenia. Zakalca nie było, ciasto równe jak stół, ale właśnie takie niskie. Piekłam w długiej keksówce (jak na metrowca).

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ciasto powinno trochę urosnąć, ale niewiele. Następnym razem proponuję zmniejszyć wielkość foremki lub zwiększyć ilość składników.

      Usuń
  8. Mogłabym użyć mąki owsianej?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie robiłam pieguska z inną mąką niż pszenna, spróbuj i napisz, jakie są efekty.

      Usuń

Jeśli masz pytania odnośnie przepisu, zadaj je w komentarzu,
a jeśli skorzystałaś/eś z przepisu, podziel się swoją opinią :)
Ze względu na dużą ilość spamu, komentarze są moderowane, tak więc mogą pojawiać się na stronie z opóźnieniem.