Babka herbaciana

Babka herbaciana zaskakuje smakiem. Jest wilgotna, mało słodka, więc można śmiało wzbogacić ją o polewę czekoladową lub lukier. Ma piękny jasnobrązowy kolor, idealnie nadaje się jako lekkie ciasto do kawy czy herbaty.
Niedługo rozpocznie się okres przygotowań do świąt wielkanocnych i wtedy na naszych stołach nie może zabraknąć różnych bab i babeczek. Na blogu postaram się zamieścić przepisy na różne babki, ale już dziś polecam babkę herbacianą, bo śmiało można ją upiec na świąteczny stół.
Oryginalny przepis pochodzi najprawdopodobniej z książki "Kasia. Pyszne ciasta dla każdego", obecnie mam go w swoim zeszycie ze starymi przepisami, ale swego czasu (jak byłam dzieckiem) w moim domu rodzinnym robiło się ciasta z tej książki i stamtąd przepis mógł trafić do moich zapisków. W oryginale w skład babki herbacianej wchodzi dość spora ilość rodzynek, ja jednak nie przepadam za ich dodatkiem do ciasta, więc odchudziłam o ten składnik moją babkę, zmieniłam też nieco ilość spulchniaczy.



Babka herbaciana

Składniki:

250g mąki pszennej
80g margaryny
100g cukru
2 żółtka
1 szklanka mocnej herbaty
1 płaska łyżeczka proszku do pieczenia
0,5 łyżeczki sody oczyszczonej
1-2 łyżeczki skórki otartej z cytryny


Wykonanie:

- herbatę zaparzyć i odstawić do wystygnięcia
- składniki powinny mieć temperaturę pokojową
- margarynę utrzeć z cukrem, dodać żółtka, skórkę z cytryny, zmiksować
- do masy dodać mąkę przesianą z proszkiem do pieczenia i sodą oraz zimną herbatę, wszystko dokładnie zmiksować/utrzeć


- ciasto przełożyć do formy wysmarowanej tłuszczem i oprószonej mąką
- piec przez 50-60 minut w 180 stopniach, pod koniec pieczenia można sprawdzić patyczkiem, czy ciasto jest w środku upieczone (suche)
- zimną babkę można udekorować lukrem lub polewą czekoladą, ja swoją polałam polewą przygotowaną z 50g czekolady rozpuszczonej w kąpieli wodnej z kilkoma łyżkami mleka


Babka herbaciana nie smakuje jak herbata, mimo że jej smak jest dość specyficzny i uzależniony też zapewne od rodzaju użytej herbaty i tego, jak mocną esencję zaparzymy. Dodatek rodzynek trochę "dosłodziłby" ciasto, lecz wersja bez również smakuje dobrze i warto ją upiec. Dużą zaletą tej babki jest jej szybkie przygotowanie, z użyciem miksera zajmuje maksymalnie 10-15 minut.

4 komentarze:

Jeśli masz pytania odnośnie przepisu, zadaj je w komentarzu,
a jeśli skorzystałaś/eś z przepisu, podziel się swoją opinią :)
Ze względu na dużą ilość spamu, komentarze są moderowane, tak więc mogą pojawiać się na stronie z opóźnieniem.