Pierniczki bez leżakowania

Wszyscy dookoła pieką te korzenne cuda, więc presji pierniczkowej uległam i ja. Pokażę Wam dzisiaj moje świąteczne pierniczki, które smakują wybornie nie tylko ciepłe wyjęte z piekarnika, ale także już po wystygnięciu i nie muszą leżakować w puszce (choć moje pewnie trafią do pojemnika, żeby dotrwać przynajmniej w części do świąt).
Moje pierniczki są grube i pulchne, bo takie lubię najbardziej, udekorowałam je dla urozmaicenia nie lukrem, a pisakami spożywczymi. Jeśli nie lubimy dekorowanych wypieków, możemy śmiało pozostawić "gołe" pierniczki, gdyż ciasto nie twardnieje i nie wymaga zmiękczania przez lukier. Upieczony piernik z wierzchu jest lekko chrupiący, a środek ma miękki. Ważne jest, żeby nie przetrzymać ciastek w piekarniku - przy wyjmowaniu będą z wierzchu dość miękkie, nie należy jednak pozostawiać ich na dłużej (oczywiście każdy piekarnik jest inny i warto sprawdzić na pierwszej turze pierników, czy podany czas jest odpowiedni), gdyż będą za twarde.
Pierniki nie są słodkie, więc można ich zjeść całkiem sporo bez poczucia przesłodzenia.
Z podanych składników wyszło mi około 40 pierniczków w różnych kształtach.

pierniczki bez leżakowania


Pierniczki bez leżakowania

Składniki:

300g mąki
80g margaryny lub masła
3 łyżki miodu
1 i 1/2 łyżeczki przyprawy korzennej
1/2 łyżeczki cynamonu
4 łyżki cukru
1 płaska łyżeczka sody oczyszczonej
2 łyżki mleka
2 żółtka
1 łyżka gęstej śmietany 18%
lukier z białek i cukru pudru
pisaki spożywcze


miękkie pierniczki świąteczne

Wykonanie:

- margarynę lub masło rozpuścić z miodem, dodać przyprawę korzenną i cynamon
- z cukru przygotować dość ciemny karmel
- karmel przelać do lekko gotującej się masy z miodem, wymieszać do połączenia się składników
- całość wystudzić pamiętając, że przy mieszaniu z mąką nasz syrop musi być jeszcze płynny


- mąkę przesiać, dodać powyższą mieszankę, dwa żółtka i łyżkę śmietany
- sodę rozpuścić w mleku, dodać do ciasta
- ze składników wyrobić gładkie ciasto
- gotowe ciasto schłodzić w lodówce (moje leżakowało kilka dni, bo nie miałam czasu na pieczenie)
- po wyjęciu z lodówki pozostawić na pewien czas, żeby zmiękło

przepis na miękkie pierniczki

- rozwałkować na placek o grubości około 4-5mm i wykrawać pierniczki foremkami
- wykrojone kształty ułożyć na blasze wyłożonej papierem do pieczenia, piec w temperaturze 180 stopni przez około 9 minut
- po upieczeniu wyjąć i pozostawić do wystygnięcia, następnie udekorować


pyszne pierniczki

12 komentarzy:

  1. Ale czadederskie pierniczki :) ślicznie je pomalowałaś :)
    Pozdrawiam,
    Olinka - Smakowy Raj

    OdpowiedzUsuń
  2. Idealna kolorystyka na święta :) super wyglądają

    OdpowiedzUsuń
  3. Szukałam przepisu na coś nowego, innego bo ciągle te same przepisy znudziły mi się na święta. I znalazłam! :) Na pewno upiekę Twoje pierniczki-lubię miękkie :) Agnieszka

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Polecam, bo pierniczki można upiec na kilka dni przed świętami i cały czas powinny być miękkie.

      Usuń
  4. Przepis świetny i całkiem szybki. Tylko chyba zrobiłam coś nie tak :/ ciasto wyszło mi dość luźne i dodałam dodatkowo mąki, w tej chwili ciasto leży już w lodówce. Nie wiem co z tego będzie...

    Pozdrawiam Abata

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Być może dodałaś większe łyżki miodu, niż ja, może miałaś większe żółtka, a może mąka była bardziej wilgotna i potrzebna była większa jej ilość. Ciasto powinno mieć taką konsystencję, żeby można je zagnieść i tworzyło całość, może się lekko lepić, powinno nieco stwardnieć w lodówce lub przy wykrawaniu wymagać podsypania mąką (choć mojego nie podsypywałam, z tego, co pamiętam). Następnym razem spróbuj dodać nieco mniej miodu lub zrezygnuj z części śmietany, ale jeśli nie dosypałaś tej mąki nie wiadomo jak dużo, to pierniczki powinny się udać :)Pozdrawiam

      Usuń
    2. Wyszły pyszne :) i ponad 40 :) dzieci już większość zjadły, musiałam część schować przed nimi, żeby coś zostało na święta :)
      Pozdrawiam i Wesołych Świąt życzę

      Usuń
    3. Super, cieszę się i również życzę wesołych i smacznych świąt :)

      Usuń
  5. Mi ciasto wyszlo bardzo kruche, przy walkowaniu sie rozpadalo :(

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wystarczyło dodać więcej śmietany, żeby ciasto było bardziej plastyczne.

      Usuń

Jeśli masz pytania odnośnie przepisu, zadaj je w komentarzu,
a jeśli skorzystałaś/eś z przepisu, podziel się swoją opinią :)
Ze względu na dużą ilość spamu, komentarze są moderowane, tak więc mogą pojawiać się na stronie z opóźnieniem.