Miodownik z orzechami

Miodownik, znany też pod nazwą stefanka albo snickers, jest ciastem, na które składają się miodowe blaty w różnej ilości (od 2 do 8), krem grysikowy lub karpatkowy (przepis na ten drugi znajdziesz tutaj) oraz polewa czekoladowa albo warstwa orzechowa.
Mój miodownik to pachnące miodem cztery blaty, chrupiąca orzechowa warstwa (która jest najsłodszą częścią ciasta) oraz delikatny, idealnie gęsty krem grysikowy, który nie "ucieka" podczas krojenia.
Jest to ciasto, które pięknie wygląda na świątecznym stole, lecz można je przygotować również na wiele innych okazji.
Miodownik lubi leżakować. Po upieczeniu blaty twardnieją, można je przetrzymać dobę w lodówce, choć zaczną mięknąć tak naprawdę dopiero wtedy, gdy przełożymy je masą, więc gotowe ciasto warto schłodzić przez 1-2 dni.
Ciasto najlepiej przechowywać w wyłożonej papierem do pieczenia blasze, w której piekliśmy spody. Ja swoje ciasto piekłam w formie o wymiarach 24x24cm. Całość zabezpieczoną folią lub papierem przechowywać w lodówce, wyjmując przed podaniem.

świąteczny miodownik


Miodownik z orzechami

Składniki:

CIASTO

500g mąki pszennej
5 łyżek miodu
1/2 szklanki cukru pudru
70g margaryny lub masła
1 jajko
3 łyżki śmietany 18%
1 łyżeczka sody oczyszczonej

WARSTWA ORZECHOWA
100g orzechów włoskich
50g cukru
50g masła
2 łyżki miodu


MASA GRYSIKOWA
1/2l mleka
8 łyżek cukru
6 łyżek kaszy manny
200g masła

ciasto miodowe przekładane masą z kaszy manny

Wykonanie:

CIASTO
- miód, margarynę lub masło i cukier puder rozpuścić, ostudzić
- do przesianej mąki dodać sodę oczyszczoną, ostudzoną masę, jajko oraz śmietanę i zagnieść jednolite ciasto
- ciasto podzielić na cztery części, można sobie pomóc wagą kuchenną
- blachę lekko posmarować tłuszczem i wyłożyć papierem do pieczenia, część ciasta rozwałkować i wyłożyć dno blachy, nakłuć widelcem
- piec w 180 stopniach przez 15 minut, po upieczeniu chwilę odczekać, delikatnie wyjąć z blachy
- rozwałkować i piec w ten sposób dwie kolejne części ciasta


ciasto miodownik snickers stefanka

WARSTWA ORZECHOWA
- orzechy sparzyć gorącą wodą, posiekać na kawałki
- miód, cukier i masło rozpuścić
- gdy masa będzie jednolita, dodać orzechy, wymieszać i jeszcze kilka minut podgrzewać
- na ostatnią rozwałkowaną na blasze część ciasta wyłożyć ciepłą masę orzechową i rozprowadzić ją na całej powierzchni ciasta


- tak przygotowany blat piec 20 minut w 180 stopniach, po wyjęciu miód może być jeszcze lekko płynny, więc należy pozostawić w blat w formie do wystudzenia
- wszystkie blaty po ostudzeniu można położyć jeden na drugim i schować na dobę do lodówki (jeśli nie mamy czasu, można od razu przełożyć kremem, pamiętając, by gotowe ciasto leżakowało przynajmniej jedną dobę w lodówce)

bardzo miodowe ciasto z orzechami

MASA GRYSIKOWA
- z mleka odlać pół szklanki, rozpuścić w niej kaszę mannę i wymieszać, resztę mleka zagotować z cukrem
- gdy mleko zacznie się gotować, wlać przygotowaną mieszankę i mieszając kilka minut gotować
- tak powstały budyń zdjąć z ognia i pozostawić do wystygnięcia
- masło w temperaturze pokojowej utrzeć mikserem, do masy maślanej dodawać po łyżce budyniu grysikowego i  ucierać do uzyskania jednolitej masy (nie będzie ona gładka jak masa karpatkowa, gdyż będą w niej widoczne ziarenka kaszy, które jednak po schłodzeniu masy nie będą wyczuwalne w smaku)
- tak przygotowaną masę schłodzić kilka godzin w lodówce


miodownik świąteczny

MIODOWNIK - PRZEKŁADANIE MASĄ
- schłodzone blaty i masę wyjąć z lodówki
- masę podzielić na trzy części i rozsmarować na blatach, po kilkugodzinnym schładzaniu będzie bardzo gęsta
- blaty wysmarowane masą układać jeden na drugim, na samej górze ułożyć blat z orzechami, lekko przycisnąć


miodowe ciasto zwane stefanką lub snickersem

51 komentarzy:

  1. Cudny! Mniam. Mimo, że minął dopiero jeden dzień po świętach, to chętnie bym takie ciasto zjadła. :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Te orzechy na samej górze kuszą ! Mimo że brzuch po świątecznym jedzonku pełny - skusiłabym się na takie ciasto :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Moje ulubione ciasto. I te orzechy na wierzchu *_* Pozdrawiam, gingerbreath.blox.pl

    OdpowiedzUsuń
  4. a smietana ma być ukwaszona czy zwykła właśnie zaczynam robić cisto wiec prosże o błyskawiczna odpowiedz

    OdpowiedzUsuń
  5. mam ukwaszoną smietanę wieć w razie czego prosze protestować Anna

    OdpowiedzUsuń
  6. SERDECZNIE DZIEKUJĘ :)))))
    Anna

    OdpowiedzUsuń
  7. jakiej grubości ma być rozwałkowane ciasto ? czy ono dużo urośnie rozwałkowałam na jakieś 4 mm
    Anna

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Taka grubość spokojnie wystarczy, ciasto nie powinno dużo wyrosnąć. Z podanej ilości składników wychodzą cztery blaty o wymiarach 24x24cm.

      Usuń
  8. a czy koniecznie trzeba piec tą masę wierzchnią z orzechami ? nie doczytałam i upiekłam od razu wszystkie blaty nie zostawiając surowego :( można po prostu rozłożyć tą masę z orzechami na gotowym blacie ?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Można na przełożonym już cieście rozsmarować ciepłą polewę i schłodzić do zastygnięcia, z tym, że proponuję wtedy nadzorować polewę podczas podgrzewania, żeby nie była zbyt rzadka i nie spływała z ciasta :)

      Usuń
    2. super, dziękuję za odpowiedź :)

      Usuń
    3. ja też tak zrobiłam .. i zrobiłam tak.. na upieczoną masę dałam polewę i włożyłam jeszcze na 5 min do piekarnika 200 stopni i masa zastygła super ;)

      Usuń
  9. dziękuję, za przepis wszyscy się zachwycali ciastem :))))))

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję za komentarz i polecam się na przyszłość :)

      Usuń
  10. super przepis!! Ja go minimalnie zmodyfikowałam bo jak pierwszym razem zrobiłam było mi troszkę za mało kremu i był on za słodki. Tak więc teraz przekładam jeszcze dwa blaty powidłami śliwkowymi dają super kwaskowy posmak. I krem robię z litra mleka jest go więcej i na ten litr daje 10 łyżek cukru. To wersja dla osób które nie lubią aż tak słodko ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję za komentarz, cieszę się, że przepis się sprawdził :)

      Usuń
  11. Którą masę bardziej Pani poleca grysikową czy budyniową?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja osobiście wolę masę grysikową, ale obie pasują do tego ciasta :)

      Usuń
  12. Jakie proporcje dać na wiekszą blachę? Tą standardową? Będę bardzo wdzięczna za szybka odpowiedź/ pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jeżeli standardowa blacha to taka o wymiarach 35x25cm, to należy zwiększyć składniki o około połowę, czyli np. zamiast 500g mąki, wykorzystać 750g.

      Usuń
  13. Zrobiłam dwa razy... Pycha!!! Jak dla mnie ma tylko jeden minus: wałkowanie. Czy to ja robię jakiś błąd, czy raczej to ciasto już takie jest, że trudno je rozwałkować na kształt blachy? :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszę się, że miodownik smakuje :) Jeśli chodzi o wałkowanie ciasta, to ja również zawsze się z tym "męczę", ciasto miodowe już takie niestety jest. Można spróbować dodać nieco więcej śmietany, żeby było luźniejsze w konsystencji.

      Usuń
    2. Następnym razem spróbuję. Serdecznie dziękuję za odpowiedź :)

      Usuń
    3. Ja daje ciasto na papier I przykladam drugim papierem od gory, walkuje przez papier. Nic sie nie klei i nie sharpie.

      Usuń
  14. Chciałam jeszcze raz bardzo podziękować za ten przepis ponieważ to najlepsze ciasto jakie mi wyszło do tej pory! :) Na początku wydawało mi się, że pewnie coś zepsuje (taka moja natura :P) booo spody wyjdą twarde, masa się rozleje itd. a efekt końcowy zarówno estetyczny jak i w smaku bombowy nawet dla takiego laika jak ja. Podpisuje się pod tym przepisem rękami i nogami :) na pewno wypróbuje Twoje inne propozycje. Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A ja jeszcze raz dziękuję za miły komentarz i zapraszam do korzystania z innych przepisów. Pozdrawiam :)

      Usuń
  15. Czy masę trzeba schłodzić czy można od razu wyłożyć

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Masa grysikowa nie musi być schłodzona przed nałożeniem na ciasto, jednak w takiej formie lepiej się ją rozsmarowuje.

      Usuń
  16. I czy wyjdą 3 placki na większa blachę? 23na 36

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bez zmiany ilości składników powinny wyjść 3 placki na dużą blachę, ale nieco cieńsze niż te na zdjęciu.

      Usuń
    2. Dziękuję. Wyszły. A teraz pytanie jeszcze jedno. Zabieram się za masę. I podwoilam ilość mleka i cukru. Czy masła mam dac 400g na 1litr mleka?

      Usuń
    3. Podwoić należy wszystkie składniki, a więc mleko, cukier, kaszę oraz masło - wtedy masa wyjdzie identycznie, jak w przepisie, który podałam.

      Usuń
    4. Bardzo dziękuję za szybką odpowiedz i pozdrawiam: )

      Usuń
  17. LOL co to za ciasto obierac tyle orzechów..... UNLIKE I UNSUB. Nie polecam.

    OdpowiedzUsuń
  18. Witam !

    Pragnę upiec ciasto "Miodownik z orzechami" ale wewnętrzne wymiary mojej blaszki wynoszą 33cm x 23cm. Uprzejmie proszę Panią o podanie przepisu z odpowiednimi proporcjami. Będę wdzięczna za pomoc. Dziękuję i pozdrawiam. Ania

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Blacha, na ktorą podaję powyższy przepis, ma wymiary 24x24cm, ale po górnym rancie. Na formę 33x23 proponuję wszystkie składniki pomnożyć przez 1,75.

      Usuń
  19. Dziękuję za informację. Ale proszę napisać jakie to będą dla mnie proporcje: jajek, śmietany, masła, cukru pudru oraz sody oczyszczonej. Pozdrawiam Ania

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wiem, że stary komentarz, ale nadal zaskakuje mnie lenistwo ludzi. Wszystko niech inni robią za nich, szkoda, ze jeszcze nie ma próśb, żeby autorka przepisu przyjechała i upuekla ciasto za nas. Są przeliczniki foremek wchodzisz i wpisujesz, albo bierzesz kalkulator i liczysz, składniki oczywiście zapkraglasz, bo nie dasz 2,35 jajka. Ewentualnie liczysz w pamięci, ale to raczej odpada sądząc po prośbie by ktoś to zrobił za Ciebie. Serio rozwalają mnie takie komentarze i podziwiam autorkę przepisu, ,e tak cierpliwie odpowiada.

      Usuń
  20. Odpowiedzi
    1. Dałabym 1 i 3/4 jajka, 5 i 1/4 łyżki śmietany, 123g masła, 8 i 3/4 łyżki miodu, około 105g cukru pudru (u mnie szklanka waży około 120g) i 1 i 3/4 łyżeczki sody oczyszczonej.

      Usuń
  21. Witam ponownie. Z okazji Nowego Roku zrobiłam powyższe ciasto, które jest bardzo smaczne. Mam jednak pytanie, czy nie należałoby zwiększyć proporcje masła/margaryny, gdyż na 0,5 kg mąki 70g tłuszczu powoduje, że ciasto jest dosyć twarde podczas wyrabiania i wałkowania. Ponadto po złożeniu wszystkich blatów i przełożenia ich masą oraz przechowywania w lodówce, ciasto dopiero po 4 dniach zmiękło. Proszę również doradzić w którym momencie mogę zamrozić część takiego ciasta, czy zaraz po przełożeniu masą czy dopiero po 4 dniach jak trochę zmięknie. Nie wiem też czy masa po tylu dniach zaliczana jest do świeżej. Uprzejmie proszę o informację. Pozdrawiam Ania

    OdpowiedzUsuń
  22. Ciasto na miodownik jest dość trudne w wałkowaniu, ale proporcje jak na tego typu ciasto są dobre. Jeśli wałkowanie blatów jest zbyt trudne, można spróbować dodać więcej śmietany, żeby rozluźnić ciasto, ale nie podam ilości, gdyż zawsze robię ten przepis w takich proporcjach, jakie są podane.
    Jeśli chodzi o czas mięknięcia blatów, miodownik jest jednym z tych ciast, które przed konsumpcją potrzebują leżakowania.Mój zazwyczaj już po dwóch-trzech dniach nadaje się do spożycia, choć z każdym kolejnym dniem bardziej mięknie. Proponuję wykonać go na co najmniej dwa-trzy dni przed podaniem, jeśli przygotowuje się go na konkretną okazję.
    Co do mrożenia, ja nigdy tego nie robię, ale najlepiej zrobić to z ciastem świeżym i odmrozić nieco wcześniej. Jeśli po rozmrożeniu ciasto będzie nadal twardawe, wystarczy pozostawić je tak ja świeże na pewien czas, aby zmiękło.
    Świeżość masy zależy od różnych czynników, m. in. od jakości składników i sposobu/warunków przechowywania. Najlepiej samemu przetestować, ile czasu takie ciasto w swoich domowych warunkach zachowuje świeżość. Jednakże miodownik to ciasto, które można długo przechowywać. Ja swojego miodownika zawsze przechowuję szczelnie zakrytego w lodówce i jest dobry przez co najmniej tydzień.

    OdpowiedzUsuń
  23. czy mozna mrozic to ciasto/

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jeżeli chodzi o całego miodownika, to jak najbardziej można go mrozić. Ważne, by był dobrze zapakowany, np w folię i dodatkowo pojemnik, aby nie chłonął innych zapachów z zamrażarki.

      Usuń
  24. Właśnie robię ciasto i nie wiem, jak wam to wychodzi. Ilość składników tyle, ile podano, blaszka jak w przepisie a wyszło ciasta na dwa blaty... I to z ledwością

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ciasto trzeba rozwałkować na cienkie placki. Nie jest to łatwe zadanie, ale jak najbardziej wykonalne.

      Usuń
    2. Problem w tym, że ciasto po rozwałkowaniu jest bardzo cienkie a i tak starczy tylko na połowę. Zrobiłam z podwójnej porcji i dopiero wtedy wyszły takie jak na zdjęciu.

      Usuń
    3. Trudno mi powiedzieć, dlaczego tak się dzieje. Być może to kwestia wielkości/kształtu formy. Najważniejsze, że po modyfikacji się udało 👍

      Usuń

Jeśli masz pytania odnośnie przepisu, zadaj je w komentarzu,
a jeśli skorzystałaś/eś z przepisu, podziel się swoją opinią :)
Ze względu na dużą ilość spamu, komentarze są moderowane, tak więc mogą pojawiać się na stronie z opóźnieniem.